söndag 25 november 2012

Rapunzels torn i ägg- och glutenfri pepparkaka

I helgen har vi firat min och min yngsta sons födelsedag. Han fyller 2 år idag och släkten har varit hos oss och firat. Det var mysigt! Sedan min 1-årsdag har vi varje år bakat pepparkakshus i samband med min födelsedag. Och det är en tradition som jag för vidare. Fram till jul kommer jag bjuda på bilder från de gångna årens pepparkakshus som julinspiration till er. Mindre än 30 dagar kvar nu och nedräkningen kan börja. Igår bakades det hela dagen och så här blev resultatet!



Rapunzels torn 2012


Vi bakade Rapunzels torn på önskemål av barnen. Majas Rapunzeldocka sitter instängd och väntar på att barnen under julhelgen ska knacka sönder pepparkakshuset och befria henne. Barnen frågar redan hur långt det är kvar tills de får göra det...

Jag har hittat ett ägg- och glutenfritt recept på krispiga pepparkakor som jag använt. Det blir en god och lättarbetad deg som funkar bra att bygga pepparkakshus med tycker jag. Min yngsta son är äggallergisk och min mamma som brukar baka pepparkakshus med oss är glutenintolerant. Därför vill vi baka ett hus som båda kan äta. Vi ville även att så mycket som möjligt skulle vara ätbart och köpte kolasnören som rapunzels hår. Vi såg efteråt att det var vetemjöl i det. En miss av oss och ett obs att inte köpa om man är glutenintolerant! Men fint blev det.

Ägg- och glutenfria pepparkakor
Ca 250 pepparkakor eller ett pepparkakshus

Ingredienser:
5 dl farinsocker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl vatten
300 g smör
16 dl glutenfri mjölmix + mjöl till utbak
2 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk malda kryddnejlikor
1,5 msk bikarbonat

Ugn: 175 grader

Gör så här:
1. Koka upp farinsocker, sirap och vatten och rör i gettet som du förest har skurit i ett par, tre bitar. Låt fettet smälta och ställ sedan kastrullen åt sidan tills innehållet har kallnat utan omrörning.

2. Tillsätt mjölmixen blandad med kryddor och bikarbonat. Arbeta degen väl innan du formar till en deg, lägger i plastfolie och låter vila i kylen över natten.

3. Pudra bordet med mjölmix. Dela upp degen vid utbakningen så har du lättare att kavla den tunt och ta ut figurer med mått.

4. Lägg ut kakorna på en plåt täckt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen till lagom färg, ca 10 minuter.

5. Låt pepparkakorna svalna av innan du flyttar över dem på galler. Förvara i burkar med tättslutande lock.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar